جستجو پیشرفته محصولات
0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
با ورود و یا ثبت نام در زیرزمین سایبری شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت را می‌پذیرید.

IMEI چیست؟ | با IMEI می توان گوشی را ردیابی کرد؟

تصویر مقاله دریابی موبایل با کد IMEI

شاید شنیده باشید که می‌توان با کد IMEI گوشی گمشده یا سرقتی را ردیابی کرد. حالا آیا ردیابی گوشی موبایل با کد IMEI امکان پذیر هست یا که نیست ؟! سوالی هست که خیلی از من پرسیده میشه و تعداد افراد زیادی حاضر هستند هزینه های زیادی بابت اینکار بپردازن و میگن که ما کد IMEI رو داریم هرچقدر هم هزینش باشه میپردازیم و شما برای ما این گوشی رو ردیابی کنید . متاسفاانه اکثر این افراد در دام افراد اسکمر یا همون کلاه بردار میفتن و هزینه های زیادی میکنن ولی خوب این افراد کلاهبردار بعد از دریافت هزینه اونهارو بلاک میکنن; و من اینجام تا به این مشکل برای همیشه پایان بدم .

کد IMEI

آیا ردیابی گوشی موبایل با کد IMEI امکان پذیر هست ؟!

ردیابی گوشی با IMEI: واقعیت یا دروغ؟;  ببینید دوستان شاید یکم واقعیت تلخی باشه ولی تنها با کد IMEI امکان ردیابی گوشی شما وجود نداره و نیاز به دسترسی بالاتر در مخابرات و یا برج های BTS هست . بزارید اینطوری بهتون بگم که این کد یکجورایی یه کد بی ارزش هست و خوب صرفا شامل یکسری METADATA در مورد تلفن همراه شما هست نظیر این که این گوشی موبایل توسط چه شرکتی و چه کشوری ساخته شده, مدل گوشی چی هست ؟

آیا گوشی دزدییده شده یا که خیر ؟ آیا گوشی اجازه ورود به شبکه مخابرات رو داره یا خیر و از این جور مباحث و ربطی به این که شما بگی من کد IMEI دارم و برام ردیابیش کنید نداره .

وقتی شما یک تلفن همراه میخرید این تلفن همراه یک کد IMEI داره که باید این کد به نام شما و روی شماره تلفنی که میخواین در سامانه همتا ثبت بشه و خوب با داشتن کد IMEI مثلا اگر گوشی شما دزدیده بشه باید به این سامانه برید و اعلام سرقت کنید تا این تلفن همراه در شبکه مسدود بشه و نشه ازش استفاده کرد. البته مورد داشتیم گوشی 3 سال بوده دزدیده شده بوده و در سامانه هم اعلام کردن ولی خوب هنوز قابل استفاده بوده (گوشی شیائومی بوده ) .

مطلب پیشنهادی:   فیلم هکری | سریال هکری و بهترین مستند های هکری که حتما باید ببینید

در ضمن بهتر هست که این کد IMEI رو به کسی ندید چون  اگر شخص واقعا حرفه ای باشه و به روت کردن و ROM گوشی تسلط داشته باشه میتونه IMEI شما رو جعل کنه و باعث خارج شدن جفتتون از شبکه بشه و به شما آسیب برسونه .

کد IMEI چیست ؟!

IMEI مخفف عبارت International Mobile Equipment Identity به معنی شناسه بین‌المللی تجهیزات موبایل است. شما وارد کردن کد *#06# در تلفنتون میتونید IMEI گوشیتون رو ببینید تفاوتی در اندروید و IOS بودن گوشی هم ندارد.این کد یک شماره منحصر به فرد 15 رقمی است که به هر گوشی موبایل اختصاص داده می‌شود. این کد از چند بخش تشکیل شده و این شناسه 15 رقمی کاملا طبق یکسری قواعدی ایجاد میشه ; بخش‌های مختلف کد IMEI:

  • رقم 1 و 2: دو رقم اول IMEI نشان‌دهنده کشور سازنده گوشی است. برای مثال، کد 35 برای ایران است.
  • رقم 3 تا 7: این 5 رقم نشان‌دهنده مدل گوشی هستند.
  • رقم 8 تا 14: این 7 رقم نشان‌دهنده شماره سریال گوشی هستند.
  • رقم 15: رقم آخر IMEI رقم چک است که برای تأیید صحت کد IMEI استفاده می‌شود.

کاربرد کد IMEI چیست ؟!

ببینید شاید بگید تو که گفتی نمیشه با IMEI گوشی رو ردیابی کرد پس چرا توی کاربرد نوشتی ردیابی گوشی ؟! آره درسته با IMEI تنها هیچ کاری نمیتونی بکنی و خوب وقتی یک گوشی میخواد بالا بیاد نیاز به آنتن داره درسته !؟ باید یک سیمکارت بزاری روش که خود سیمکارت از چند بخش تشکیل میشه و یکی از مهمترین بخش های یک سیمکارت MZ code سیمکارت هست که این Mz Code در واقع شناسه شماست یعنی این کد میگه که این سیمکارت برای چه کشوری هست و متعلق به چه اپراتور و شخصی هست و آیا اجازه اتصال به شبکه رو داره یا که خیر ؟!

مطلب پیشنهادی:   آموزش ساخت C2 با متااسپلویت

حالا وقتی میخواد آنتن بگیره وقتی گوشی خاموش رو روشن میکنی به دنبال قوی ترین سیگنال BaseStation یا همون آنتن BTS میگرده که بتونه مثلا تماس برقرار کنه و وقتی که به این BTS متصل میشه اینجاست که میتونه گوشی ردیابی بشه و اطلاعات گوشی شما بدرد میخوره . و خوب IMEI وقتی توی شبکه شناسایی بشه میشه کم کم ردیابیش کرد .

  • شناسایی گوشی: IMEI برای شناسایی گوشی در شبکه مخابراتی استفاده می‌شود.
  • جلوگیری از قاچاق و سوءاستفاده: IMEI برای جلوگیری از قاچاق و سوءاستفاده از گوشی‌های دزدی به کار می‌رود.
  • ردیابی گوشی: در صورت سرقت گوشی، می‌توان با استفاده از IMEI آن را ردیابی کرد.

نتیجه گیری

خیلی از موارد در دنیای هک به این سادگی که مردم فکر میکنن نیست; هکرها درسته مثل جادوگر ها هستند ولی خوب بعضی موقع ها مراحل کار خیلی پیچیده تر از چیزی هست که فکر میکنید. اگر شنیدید کسی اینکار رو انجام داده دلیل بر این نیست که تنها دسترسی ای که داشته دسترسی به کد IMEI بوده شاید دسترسی های بیشتری داشته مثلا در یک شرکت مخابراتی کار میکرده و به کاربران اون شبکه دسترسی داشته و …. . امیدوارم این مقاله تونسته باشه کمکتون کرده باشه .

پرسش و پاسخ

آیا کد IMEI برای جلوگیری از قاچاق استفاده می شود؟

بله ، IMEI برای جلوگیری از قاچاق  موبایل استفاده می شود.

آیا با IMEI می توان گوشی سرقت شده را پیدا کرد؟

بله ،می‌توان با استفاده از IMEI گوشی دزدیده شده را ردیابی کرد.

درباره نویسنــده
نویسنده
کورش سنایی
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha
1,499,000
77%
349,000 تومان
100%
رضایت
23
دانشجو
دوره های هک و امنیت
دوره آموزشی Junior Hacker
3,485,000
88%
420,000 تومان
100%
رضایت
112
دانشجو
دوره های هک و امنیت
دوره آموزشی Shodan(رایگان)
800,000 تومان
100%
رضایت
631
دانشجو
1,400,000
50%
700,000 تومان
100%
رضایت
105
دانشجو
رایــگان
100%
رضایت
10000895
دانشجو
دوره های هک و امنیت
آموزش ویروس نویسی با پایتون
220,000 تومان
100%
رضایت
143
دانشجو